Cargobotul Shiba (IMO 9270646), care navighează sub steag iranian și care se află sub sancțiuni americane, este în prezent în portul Constanța, conform lui Yörük Işık, fondator al site-ului bosphorusobserver.com, observator al tranzitului maritim prin strâmtoarea Bosfor. Se poate ridica suspiciunea că această navă, împreună cu altele, ar putea fi folosite pentru a transfera rachete balistice către Rusia, pentru a fi folosite împotriva Ucrainei.
Informația conform căreia această navă se află în portul Constanța este coroborată și de alte site-uri de profil, precum vesselfinder.com, de unde aflăm că ultimul port unde Shiba a oprit înainte de Constanța este Misurata, Libia. De pe același site mai aflăm că Shiba a avut mai multe opriri recente în Constanța, de exemplu pe 25 august a ajuns în port la 13:42 și a ieșit din port pe 26 august, la ora 13:52. Pe 27 august, ora 9:34 a ajuns din nou în port, plecând ziua următoare, la ora 17:32. În prezent, se află în port de la data de 6 septembrie, ora 17:11.
Iran flag container ship Shiba, sanctioned by @USTreasury for link to Islamic Republic of Iran Shipping Lines, transited Bosphorus toward BlackSea after 24hrs inexplicable maneuvers, en route from Shahed Rajaei, via Latakia, Benghazi, Misrata to Constanta carrying containers https://t.co/O7jk8EvJBk pic.twitter.com/7SAgh87ALe
— Yörük Işık (@YorukIsik) September 6, 2024
După cum menționează utilizatorul X, Yörük Işık, în tweet-ul citat, Shiba a efectuat o serie de manevre inexplicabile înainte de a tranzita Bosforul. Din același tweet aflăm că traseul cargobotului până în Constanța, din Iran, a fost portul Shahid Rajaee (Iran) – Latakia (Siria) – Benghazi (Libia) – Misrata (Libia). Nava se află sub sancțiuni americane din 2020, conform site-lui Splash247, de unde aflăm că proprietarul ei este compania iraniană Hafez Darya Arya Shipping. Conform site-ului Equasis, în data de 19 mai, anul curent, când Shiba se afla în portul Constanța, autoritățile române au efectuat o inspecție detaliată, în urma căreia au fost constatate zece “deficiențe”, printre care și unele legate de documentația obligatorie pe care o navă de un astfel de tonaj trebuie să o prezinte (un așa numit registru sinoptic permanent).
Nava nu se află pe o listă de sancțiuni impuse de Uniunea Europeană sau de un membru al Uniunii, prin urmare, porturile care primesc nave iraniene, inclusiv Shiba, nu violează nicio lege sau reglementare comunitară. Mai mult, există în vigoare în UE o așa numită lege de blocare care interzice membrilor comunitari aplicarea unor sancțiuni extrateritoriale Iranului (de exemplu sancțiunile SUA).
Nava Shiba nu intră acum pentru prima oară în vizorul public. În martie 2024, publicația britanică The Telegraph cita surse din serviciile de informații israeliene spunând că cinci nave iraniene (Daisy, Kashan, Shiba, Arezoo și Azargoun) facilitează transferul de arme și alte produse către grupările Hezbollah și Hamas iar vizitele din porturi mari europene din Belgia, Spania sau România au drept scop legitimizarea transporturilor și obfuscarea scopului lor real. Mai mult, articolul îl citează și pe Ronen Solomon, analist independent de informații din Israel, care conform articolului lucrează cu agențiile de securitate ale Israelului, spunând că „schimbarea navelor și containerelor prin Europa, în special sub acoperirea companiilor cu sediul în țări precum România, permite Iranului să rămână sub radar”.
Una din navele menționate mai sus în articolul The Telegraph, Arezoo, a fost văzută de utilizatorul X Yörük Işık în Marea Neagră, îndreptându-se aparent spre portul Constanța pe 5 septembrie, dar aceasta apoi a închis transmițătoarele care îi indică poziția.
Another Iranian Ship: @USTreasury sanctioned Iran flag cargo vessel, Islamic Republic of Iran Shipping Lines container vessel Arezoo transited Bosphorus, en route from Shahid Rajai with port calls at Salalah & Latakia, allegedly to Constanta but the ship has gone dark in BlackSea pic.twitter.com/zV1IR9wtac
— Yörük Işık (@YorukIsik) September 4, 2024
Pe lângă evidentele probleme legate de asocierea cu Republica Islamică Iran și potențialele livrări de arme către organizațiile teroriste din Orientul Mijlociu, se mai poate pune problema livrării de arme către Federația Rusă. Mai exact, pe 9 august, Reuters cita surse anonime din sfera serviciilor de informații europene care spuneau că transferul de rachere balistice cu rază scurtă este “iminent”. Vineri, 6 septembrie, publicația americană Wall Street Journal a citat surse conform cărora transferul ar fi avut loc. De remarcat mișcările ciudate semnalate mai sus pentru nava Shiba, chiar în acest interval. Este evident că există alternative mai sigure și eficiente decât Marea Neagră pentru transferul de bunuri între Iran și Rusia, precum Marea Caspică, dar asta nu înseamnă că autoritățile române nu ar trebui să fie conștiente de prezența navelor iraniene și în contextul geopolitic actual, să aibă în vedere examinarea minuțioasă a acestora.