Ministrul Industriei și Comerțului din Rusia, Denis Manturov, a anunțat la forumul Armata-2023, organizat de țara sa, că fabrica aflată pânâ în momentul sancțiunilor sub conducerea Volkswagen va începe din nou producția de autovehicule până la sfârșitul acestui an.


Vânzarea acțiunilor de către Volkswagen la fabrica aflată în regiunea Kaluga a luat sfârșit abia în luna mai a acestui an. Fabrica de producție a fost preluată de un investitor local denumit Art-Finance LLC sprijinit și de compania rusă Avilon. Totodată, de partea de tehnologizare se va ocupa o firmă cunoscută din China, dar al cărei nume nu a fost dat publicității.

În data de 23 august, site-ul de presă rusesc kp40, ce relatează știri din regiunea Kaluga, a prezentat un interviu cu directorul general al companiei rusești REFCUL, specializată pe producția de componente și sisteme de răcire. Acest interviu este relevant pentru verificarea ratei de succes a ideii de a suplini plecarea investitorilor occidentali cu participația chineză.

În cazul fabricii REFCUL, directorul general declara că ulterior sancțiunilor le-a fost destul de greu să înlocuiască furnizorii europeni cu cei asiatici, dar în cele din urmă au reușit chiar să depășească cu 100% nivelul producției din 2021 pentru anul 2022. Totuși, majoritatea angajaților specializați au depus o muncă cu mult mai mare pentru a se alia la noile cerințe ale pieței unde Europa nu este disponibilă, incluzând refacerea desenelor componentelor, recalcularea costurilor de producție și reconfigurarea pieței de desfacere. Având în vedere aceste aspecte, planurile de preluare a producției fabricilor deținute de firme europene în Rusia, ar putea fi posibil pentru unele dacă există interes pentru domeniul de activitate.

Pe de altă parte, referitor la regiunea Kaluga și potențialul său economic, din considerentul proximității față de capitala Moscova, ea este în vizorul dronelor și al rachetelor lansate de ucraineni peste graniță.

O altă știre datând din 15 august publicată de agenția de presă rusă TASS anunța că investițiile chineze în partea estică a Rusiei vor lua amploare, mai ales în ceea ce privește industria producătoare de mașini. Directorul General pentru Sprijinirea Proiectelor de Investiții la Corporația Dezvoltării Orientului și Regiunii Arctice a declarat că Rusia speră ca uzinele de mașini rusești să primească comenzi de asamblare a autovehiculelor cu ajutorul designului, componentelor și tehnologiei provenite din China. El a subliniat totodată că Rusia urmărește localizarea producției pentru a îndeplini obiectivul de dezvoltare industrială și suveranitate tehnologică.

Primele proiecte cu participație chineză au fost în regiunile Kabarovsk și Primorsk, iar autoritățile ruse speră că vor urma altele. Știrea arată că peste 100 de firme cu participație chineză sau deținute integral de chinezi există în regiunea estică de la introducerea tratamentului preferențial pentru țara vecină.

În acelați timp, regiunea Primorsk se confruntă cu probleme grave cauzate de schimbările climatice, iar asta poate fi un potențial risc la adresa investițiilor străine. Foarte recent o inundație de mari proporții a avut loc în zonă, ca urmare a unui taifun ce lovește partea estică a continentului tot mai agresiv în ultimii ani. Inclusiv agenția națională chineză de știri Xinhua a oferit spațiu de publicare pentru situația creată de calamitatea din estul Rusiei.

Lăsând la o parte evidențierea acestei perspective asupra legăturii Rusia-China, cazul regiunii Primorsk ne aduce în atenție un fapt universal valabil și anume acela al distrugerii pentru câștiguri materiale a mediului înconjurător ce în final duce la distrugerea tuturor șanselor de refacere economică a regiunii. Spre deosebire de regiunea Kaluga, estul Rusiei pare să fie mai defavorizat în ceea ce privește viitorul bunăstării economice.

În jurul anului 2013 s-a produs un scandal propagat la nivel internațional privind exploatarea ilegală masivă de lemn din estul Rusiei. Într-un articol publicat de Mongabay, un site de presă independent, știrea din acel an vehiculează că un grup de firme profilate pe manufacturarea mobilei din SUA cumpărau lemn exploatat ilegal în Rusia și trimis pe piața externă prin intermediul Chinei la un preț de două ori mai mic decât prețul standard al pieței. Aceasta a rezultat în defrișarea necontrolată a zonelor împădurite din estul Rusiei, inclusiv partea denumită taiga. Consecința acestor acțiuni este vizibilă astăzi prin apariția frecventă a fenomenelor meteo extreme în regiune.

În concluzie, incertitudinile cu privire la război, schimbările climatice, dar și la refacerea economică a Chinei și planurile partidului comunist pentru dezvoltarea țării, vor duce la câteva investiții restrânse. Rămâne de văzut care interese naționale vor prima de ambele părți. Dar indiferent de originea investițiilor în economia locală sau națională, cazul Rusiei ne confirmă că o economie ce implică distrugerea mediului de fapt se auto-distruge.

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.