Agenția națională de presă bielorusă informează că ministrul bielorus pentru Transporturi și Comunicații și Ministrul Tarnsporturilor rus au semnat la Moscova în data de 19 februarie un acord care va facilita transferarea a aproximativ 9.8 milioane de tone de cargo-uri bieloruse, cuprinzând petrol și păcură, prin porturile ruse.
Ministrul bielorus, Alexei Avramenko, a declarat că acordul deschide noi oportunități pentru vânzarea produselor petroliere prin rute alternative. În același timp, ministrul rus a subliniat că serviciile rusești oferite cargo-urilor bieloruse sunt la un preț mai avantajos decât cele din țările baltice, deoarece toate entitățile ruse au realizat reduceri de costuri raportate la volumele propuse de Belarus.
Acordul a fost semnat pentru perioada 2021-2023, iar primul transport va pleca în luna martie prin intermediul căilor ferate către porturile rusești. Documentul semnat reglementează tarifele de la nivelul liniei ferate și serviciile pentru mărfuri în porturile rusești, iar cele două părți se obligă să nu majoreze tarifele, cu excepția indexării anuale.
Prim- ministrul bielorus, Roman Golovchenko, previziona la sfârșitul lunii ianuarie, că acest acord se va semna în scurt timp și clarifica că era extrem de necesar pentru Belarus deoarece poziția statelor baltice față de Belarus este neprietenoasă.
Conform OEC, exporturile de petrol rafinat și crud reprezintă un procent semnificativ din exporturile totale ale Belarusului, iar destinațiile acestora sunt state precum Ucraina, Marea Britanie, Germania, Olanda, Polonia etc. Pe de altă parte, Belarusul și importă cantități importante de petrol crud, rafinat și gaz petrolier exclusiv din Federația Rusă. Pentru cea din urmă, industria petrolieră înseamnă peste 55% din exporturile totale.
Așa cum a declarat la începutul lunii prim-ministrul bielorus, statul pe care îl reprezintă încurajează Federația Rusă să prioritizeze proiectul privind o piață comună pentru produsele petroliere și gaz în cadrul Uniunii Economice Eurasiatice. Belarusul și-a dat seama după incidentele anterioare legate de incapacitatea de a ajunge la un compromis cu Federația Rusă pe tema importurilor de petrol cât de importantă este această industrie pentru economia statului atât din punct de vedere al necesităților proprii cât și al profiturilor din exporturi. Totuși, se pare că și Federația Rusă are posibilitatea de a invoca problema energetică atunci când dorește să obțină o anumită direcție de acțiune din partea Belarusului.
În prezent, orientarea Belarusului către Federația Rusă este condiționată de antiteza în care a fost poziționat față de valorile europene și occidentale prin modul în care își gestionează problemele interne. Criza energetică din 2020 care a afectat Belarusul și a răcit relațiile cu Federația Rusă, a fost folosită pentru a atrage acest stat către sfera occidentală, însă costurile acestei transformări, inclusiv economice (importurile de petrol din alte state decât Rusia sunt mai scumpe) se poate să fi fost prea mari.